کاشت درختان بومی در سوادکوه

0

کاشت درختان بومی در سوادکوه

برنامه کاشت نهال گونه‌های بومی جنگل‌های هیرکانی به همت تشکل مردمی حافظان هیرکانی، با مشارکت موسسه آوای سبز هیرکانی و با حضور کارشناسان و علاقه‌مندان به محیط‌زیست، در تاریخ ۱۵ دی ۱۴۰۲ در منطقه شکارممنوع سوادکوه مازندران برگزار شد.

در این برنامه، ۱۶۰ نهال از گونه‌های سرخدار، بلندمازو و گیلاس وحشی کاشته شد. فعالان و علاقه‌مندان محیط‌زیست از سراسر کشور در ارفع‌کوه دورهم جمع شدند و این نهال‌ها را کاشتند. ارفع کوه، یکی از کوه‌های مرتفع رشته کوه البرز در استان مازندران، زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است و از اهمیت زیست‌محیطی بالایی برخوردار است.

گزارش ویدیویی هم‌کوله را ببینید:

تصویربرداری و تدوین: روح‌الله احمدی

سرخدار و بلندمازو، دو گونه درختی بومی هیرکانی هستند که نقش مهمی در اکوسیستم این منطقه دارند. سرخدار، یک درخت همیشه سبز با برگ‌های سوزنی شکل است که می‌تواند تا هزار سال عمر کند. این درخت، نقش مهمی در تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش دارد. بلندمازو نیز یک درخت با برگ‌های پهن است که می‌تواند تا ۵۰ متر ارتفاع داشته باشد. این درخت، یک منبع مهم غذایی برای جانوران منطقه است.

کاشت درختان بومی هیرکانی، یکی از راه‌های مهم برای حفاظت از این اکوسیستم ارزشمند است. این درختان، نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی، بهبود کیفیت هوا و آب و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی دارند.

برگزاری چنین برنامه‌هایی، می‌تواند به افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت حفاظت از محیط زیست کمک کند. در این برنامه بیش از صد نفر از عاشقان طبیعت ایران حضور داشتند و در این فرهنگ‌سازی سهیم شدند.

برنامه قبلی تشکل حافظان هیرکانی، کاشت نهال سرخدار و شمشاد در هیرکانی بود که آذر ماه در ویسرود گیلان انجام شد و این ماه نوبت کاشت درختان بومی در سوادکوه بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظری؟ سوالی؟ حرفی؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.