روستای زیارت به جهان نما و روستای نوچمن

0

روستای زیارت به جهان نما و روستای نوچمن

در این مطلب خواهید دید:

– درباره منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما و روستای زیارت

– گزارش برنامه بک‌پکینگ در منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما

– پیش‌نمایش نقشه مسیر پیمایش‌شده و دانلود فایل GPS مسیر

– ویدیویی تماشایی از زیبایی‌های منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما

– و تصاویری دیدنی از طبیعت چشم‌نواز جهان‌نما و مسیر پیمایش‌شده

منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما

منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما بعد از پارک ملی گلستان وسیع‌ترین منطقه حفاظت‌شده استان گلستان است. این منطقه در جنوب شهر گرگان (روستای زیارت) و جنوب شهر کردکوی و در ارتفاع حدودی بین ۶۰۰ تا ۳۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست است. جهان‌نما، سالم‌ترین و دست‌نخورده‌ترین جنگل‌های میان‌بند (جنگل‌های دامنه کوه) را در شمال ایران دارد؛ پس لازم است طبیعت‌گردان و گردشگران وقتی در این منطقه حاضر می‌شوند، نهایت دقت و مراقبت را داشته باشند تا آسیبی متوجه طبیعت و حیات‌وحش منطقه نشود.

در جنگل‌های هیرکانی جهان‌نما بیش از ۶۰۰ گونه گیاه آوندی شناسایی شده است. علاوه بر درختان و گل‌های بسیار زیبا و چشم‌نواز، حیات‌وحش این منطقه نیز بسیار غنی است. از انواع پرندگان شکاری مثل عقاب طلایی و هما گرفته تا پرندگان خاصی مثل کبک دری و پستاندارانی مثل پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، مرال، گراز و…

نام این منطقه از دهکده ییلاقی جهان‌نما گرفته شده که در ارتفاعات پرتگاهی آن می‌شود جهانی را در یک نگاه تماشا کرد.

ییلاق جهان نما

روستای زیارت

اگر از گرگان به سمت مناطق کوهستانی جنوب شهر و در جاده ناهارخوران حرکت کنید، بعد از حدود ۱۰ کیلومتر به روستای زیارت می‌رسید؛ روستایی ییلاقی با آب‌‎وهوایی دلنشین و یک آبشار معروف. این روستا محل شروع پیمایش ما در این برنامه بود.

بک‌پکینگ در جهان‌نما

پیمایش در منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما یکی از زیباترین مسیرهای بک‌پکینگ و طبیعت‌گردی در استان گلستان است. بهار و نیمه اول پاییز بهترین اوقات برای پیمایش این مسیر است و اردیبهشت و مهر مناسب‌ترین ماه‌ها هستند. البته از وضعیت آب‌وهوایی منطقه کاملا مطلع باشید تا دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنید. اگر وضعیت آب‌وهوایی منطقه و شرایط مسیر مساعد باشد، این مسیر چهل کیلومتری را می‌توان در سه روز و با دو شب کمپ پیمایش کرد اما با توجه به اینکه ما پیمایش را از نزدیکی ظهر شروع کردیم و دوست داشتیم از طبیعت پاییزی لذت بیشتری ببریم، سه شب را در طبیعت سپری کردیم و کل برنامه سه شبانه‌روز کامل طول کشید. محل شب‌مانی‌های اول تا سوم در نقشه مسیر مشخص شده است. این برنامه اواسط مهرماه برگزار شد و مسیر به‌شدت گلی بود و همین مسئله هم روی سرعت گروه تاثیر گذاشت.

روستای زیارت به جهان نما و روستای نوچمن

شروع پیمایش

پیمایش ما از روستای زیارت شروع شد. مسیر روز اول به دلیل شیب زیاد جنگل و وزن کوله‌پشتی‌ها، سنگین‌ترین روز برنامه است. علاوه بر شیب مسیر و وزن کوله‌ها، ما با وضعیت نامناسب و بسیار لغزنده مسیر روبه‌رو بودیم که حرکت را بسیار سخت و خطرناک کرده بود. در روزهای قبل باران خوبی در منطقه باریده بود و قرار بود در تمام روزهایی که ما در منطقه هستیم، خبری از آفتاب نباشد و در مه و باران پیمایش کنیم. بک‌پکینگ در شرایطی که خودتان کاملا خیس هستید و رطوبت کم‌کم به تمام وسایلتان نفوذ می‌کند، کار سختی خواهد بود که علاوه بر آمادگی جسمی، به آمادگی ذهنی و روانی هم نیاز دارد.

در روز دوم شاهد بکرترین و لذت‌بخش‌ترین بخش از مسیر هستیم. مسیری که فراز و نشیب‌های زیادی دارد و بسیار تماشایی است. ادامۀ مسیر در روزهای بعد کاملا سرپایینی است. چشمه‌هایی که در نقشه مسیر مشخص شده‌اند، چهارفصل هستند و همیشه آب دارند. در تمام چهار روز و سه شبی که ما در این منطقه بودیم، آسمان پوشیده از مه و ابر بود و زمین پوشیده از گِل! اگر نمی‌توانید در این شرایط لذت ببرید، مسیر را در روزهای خشک و آب‌وهوای مساعدتر پیمایش کنید. در بخش‌های مرتفع مسیر، رد پای خرس و لاشۀ گراز دیدیم؛ پس احتیاط کنید. جنگل‌های میانۀ مسیر در انتهای تابستان و اول پاییز پر از زرشک است؛ نوش جان کنید و لذت ببرید.

یک نقطه از مسیر می‌تواند کمی خطرناک باشد و برای عبور از آن باید بیشتر احتیاط کنید که آن نقطه روی نقشه مشخص شده است. نقشه، جزئیات مسیر، اطلاعات مکان‌های مختلف به اضافۀ تصاویر آن‌ها و محل دقیق شب‌مانی‌ها یا چشمه‌های دائمی را در ویکی‌لاک ببینید.

روستای زیارت به جهان نما و روستای نوچمن

نقشه مسیر

اگر می‌خواهید در مسیری که ما پیمایش کرده‌ایم قدم بگذارید، کافی است فایل جی‌پی‌اس مسیر کوله‌گردی ما را دانلود کنید و آن را با نرم‌افزارهایی مثل GPX Viewer در گوشی هوشمند خود ببینید. ابتدای مسیر قرار بگیرید، لوکیشن تلفن همراه خود را روشن کنید و از قدم زدن در مسیری با اطلاعات دقیق و درست لذت ببرید. آموزش نرم‌افزار GPX Viewer را هم مطالعه کنید.

دانلود فایل GPS مسیر کوله‌گردی در منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما

پیش‌نمایش مسیر در ویکی‌لاک:

برای مشاهدۀ تصاویر، اطلاعات و جزئیات بیشتر، به مسیر ثبت‌شدۀ بک‌پکینگ روستای زیارت به جهان نما و روستای نوچمن در ویکی‌لاک مراجعه کنید.

اگر با ویکی‌لاک هم آشنا نیستید، معرفی نرم‌افزار ویکی‌لاک را مطالعه کنید.

ویدیویی از زیبایی‌های منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما و مسیر پیمایش‌شده

اگر می‌خواهید با حال و هوای ما و مسیری که پیمایش کردیم بیشتر همراه شوید، این ویدیو را تماشا کنید. تمام بخش‌های این ویدیو حین کوله‌گردی، از نگاه روح‌الله احمدی، محسن حاجی‌میرزا، حبیب یوسف‌زاده و با موبایل ضبط شده است.

 

برای مشاهدۀ تصاویر و ویدیوهای بیشتر این برنامه، به اینستاگرام هم‌کوله مراجعه کنید.

هم‌کولۀ ما باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظری؟ سوالی؟ حرفی؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.