نجات درخت شمشاد هیرکانی

0

نجات درخت شمشاد هیرکانی

شمشاد هیرکانی، شمشاد جنگلی یا شمشاد خزری از درختان بومی همیشه‌سبز شمال ایران است که از سال نودوپنج با آفتی غیربومی درگیر شده است. شب‌پرۀ شمشاد که بومی آسیای شرقی است اما در این سال‌ها حسابی کشورهای مختلف را گشته است. این آفت چند سالی است که وارد ایران شده است و دارد شمشادهای هیرکانی را نابود می‌کند!

جمعه بیست‌وچهارم تیرماه، تیمی از دوست‌داران محیط‌زیست همت کرد و با حضور در منطقه‌ای که از قبل قرق شده بود، لاروهای این شب‌پره را به‌صورت دستی حذف کرد. البته کارهای مهم دیگری مثل تعمیر و تکمیل حصار منطقۀ قرق‌شده و جمع‌آوری بذر شمشاد هم انجام شد.

ویدیو را تماشا کنید تا اطلاعات خوبی دربارۀ شمشاد هیرکانی و آفت آن به دست بیاورید. ببینید که جمعی از جوانان علاقه‌مند به محیط‌زیست، چطور برای نجات این درخت تلاش می‌کنند.

تصویربرداری و تدوین: روح‌الله احمدی

ویدیویی که دیدید، فقط بخشی از فعالیت‌های یک روز را نشان می‌دهد. دوستان و همراهان شمشاد هیرکانی هر هفته در منطقه حضور دارند و از نزدیک اوضاع درختان را کنترل می‌کنند. جوانانی که از بی‌کفایتی مسئولین و اوضاع نابسامان محیط زیست اطلاع دارند و خودشان دست به کار شده‌‌اند.

امیدواریم این تلاش‌ها نتیجه بدهد و سال‌های بعد شمشادهای خوب و سرحالی در جنگل‌های شمال ایران ببینیم. شمشاد زیبایی که اهمیت زیادی برای حیات‌وحش منطقه دارد اما مورد بی‌مهری زیادی قرار گرفته است.

کت زنی شمشاد هیرکانی

علاوه بر شب‌پرۀ شمشاد، این درخت زیبا آفت دیگری هم به نام انسان دارد! کت‌زنی، کرت‌زنی، کرب‌زنی یا پی‌زنی، کندن حلقه‌ای از پوست یا بخشی از تنۀ درخت است که با اهداف گوناگون انجام می‌شود اما معمولاً نتیجه‌ای جز خشک شدن درخت ندارد!

در ویدیوی زیر، امیرحسین امینی اطلاعات بیشتری به ما می‌دهد:

اینستاگرام هم‌کوله را دنبال کنید.

امیدواریم حداقل برای تولید صنایع دستی چوبی، هیچ درختی از بین نرود؛ به‌ویژه درختان شمشاد هیرکانی که در خطر انقراض هستند و از جمعیت آن‌ها تعداد زیادی نمانده است.

اشتراک‌گذاری، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی می‌تواند آگاهی عمومی را بالاتر ببرد؛ به‌ویژه برای کسانی که در طبیعت فعالیت می‌کنند و مخصوصاً در مورد گونه‌هایی که مثل شمشاد هیرکانی در خطر انقراض هستند.

طبیعت‌گرد، گردشگر و هم‌وطنی که اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری داشته باشد، در حفاظت از محیط زیست بهتر عمل می‌کند.

با سپاس از امیرحسین امینی، امیرحسین بادسار، حسین ترابی و دوستان دیگری که این منطقه را قرق کرده‌اند و به شمشاد هیرکانی عشق می‌ورزند؛ و سپاس از محسن جعفری و تمام عزیزانی که در برنامه نجات درخت شمشاد هیرکانی همراه با بودند.

آموزش‌ها و مطالب مربوط به تجهیزات و لوازم را در ایران‌بک‌پکینگ ببینید.

صفحۀ آپارات و اینستاگرام هم‌کوله را دنبال کنید تا بیشتر در ارتباط باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظری؟ سوالی؟ حرفی؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.