قله پلنگچال از امامزاده داوود – هشدار تخریب مسیر

0

قله پلنگچال از امامزاده داوود – هشدار تخریب مسیر

قله پلنگچال یکی از غربی‌ترین قلل ارتفاعات شمال شهر تهران است که مسیرهای صعود متفاوتی دارد. از خط‌الراس چین کلاغ یا دره درکه مسیرهای طولانی و سختی برای صعود به قله داریم اما تلکابین توچال یا امامزاده داوود دسترسی‌های بهتر و مسیرهای کوتاه‌تری دارند. صعود از روستای امامزاده داوود یکی از کوتاه‌ترین و ساده‌ترین مسیرهاست اما بعد از سیل امامزاده داوود، این مسیر هم چالش‌های جدیدی را به وجود آورده است.

در پیمایش مسیر روستای امامزاده داوود به قله پلنگچال، متوجه شدیم که سیل تابستان امسال بخش‌هایی از مسیر و پاکوب اصلی را تخریب کرده است. این تخریب باعث شده که بخش‌هایی از مسیر اصلی صعود در دسترس نباشد. در نتیجه برای صعود، به تغییر مسیرهایی نیاز داریم. بخش‌های دیگری از مسیر هم که در دسترس است، امکان ریزش یا رانش دارند. وجود سنگ‌های بزرگی که آمادۀ سقوط هستند، ایمنی این مسیر را کمتر کرده است. عمدۀ تغییراتی که در مسیر ایجاد شده و آن را ناایمن کرده است، در فاصلۀ آبشار تا اشترگردن است. با توجه به شیب زیاد این بخش از مسیر، در شرایط آب‌وهوایی نامناسب با خطرهای بیشتری هم روبه‌رو خواهیم بود.

با توجه به آغاز فصل کوهنوردی زمستانه، این مسیر برای کوهنوردی عمومی مناسب نیست. خصوصاً اگر آسمان ابری باشد و احتمال بارش وجود داشته باشد. حضور گروه‌های پرتعداد و کوهنوردان غیرحرفه‌ای هم می‌تواند خطرآفرین باشد. در ادامه بخش‌های آسیب‌دیدۀ مسیر را خواهید دید.

نقشۀ مسیر

بخش‌هایی از مسیر که پاکوب را سیل برده و به تغییر مسیر نیاز است، در نقشه مشخص کرده‌ایم. البته که پیمایش این مسیر برای گروه‌هایی با نفرات زیاد، نفرات غیرحرفه‌ای یا پیمایش‌های زمستانه توصیه نمی‌شود.

برای مشاهدۀ تصاویر، اطلاعات و جزئیات بیشتر، به مسیر ثبت‌شدۀ قله پلنگچال از روستای امامزاده داوود در ویکی‌لاک مراجعه کنید. در ادامه هم تصاویری از خرابی‌های مسیر را ببینید.

قله پلنگچال از امامزاده داوود

مسیر سیل زده قله پلنگچال از امامزاده داوود

تخریب مسیر کوهنوردی

تخریب مسیر قله پلنگچال

امیدواریم صعودهای ایمنی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:
آموزش نرم‌افزار GPX Viewer
معرفی نرم‌افزار ویکی‌لاک

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظری؟ سوالی؟ حرفی؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.